Hälsocoaching & Friskvård

Hälsa är mer än bara frånvaro av sjukdom och smärta. Det är balans mellan livets olika delar, arbete och fritid, vila och aktivitet, andras behov och egna behov, samvaro och egentid, glädje och sorg. Hälsa är att tillgodose kroppens behov av vila, näring och rörelse. Lika mycket är det att förse sinnet med positiva sinnesintryck, skönhet, musik, tid i naturen, vänskap, personlig utveckling och expansion.

Men hur går det ihop?

Vi livspusslar, med familj, arbete, fritidsaktiviteter, skärmtid, träning, sociala plikter och många av oss upplever att vi slits i olika riktningar och aldrig riktigt hinner med. Det kan leda till en känsla av maktlöshet. Hur hamnade jag här? Var det såhär livet skulle vara? Finns det något sätt att ”bromsa”? Finns det något sätt att må bättre?

Det finns inte ett svar som fungerar för alla, eftersom varje människa är unik och har sina unika egenskaper, erfarenheter och förutsättningar. Med en professionell hälsocoach kan du få hjälp med ett ”helikopterpesepektiv” på livet, och börja gå i en riktning som du själv väljer.

Vad kan jag göra för dig?

Jag stöttar dig att reda ut vad just du behöver för att förbättra ditt välmående, vi arbetar tillsammans fram delmål och mål för att ta de första stegen. Exempel på verktyg som jag använder är:

 

Motiverande samtal för att t.ex. röra på dig mer, byta karriär, skapa egentid, äta hälsosammare, hitta din inre motivation. ”Städa upp” och ta kontrollen över livets olika delar för att skapa balans: rensa i relationer, i hemmet , i din tid och dina vanor.

 

Rörelseglädje: Coachning för att hitta just din rörelseglädje! Vissa av oss älskar gym, andra lagsport, vissa trivs bäst i sitt eget sällskap i skogen, andra behöver en push att våga testa nya träningsformer. Det är lätt att känna stress över att man borde träna mer, men om motivationen till fysisk aktivitet istället kan vara glädje, så kan fysisk aktivitet bli något att se fram emot istället för ett nödvändigt ont.

 

Meditation och medveten närvaro: Neurologisk forskning visar på att regelbunden meditation inte bara dämpar ångest, och sänker våra stressnivåer, utan också bidrar till en större känsla av glädje, harmoni och närvaro i nuet. Och det behöver varken vara krångligt eller ta massor av tid! 5- 10 minuter om dagen har omedelbar positiv effekt på nervsystemet, och därmed vårt mående och immunförsvar. Och man kan faktiskt meditera nästan överallt, på bussen, på jobbet eller i skolan, innan sänggående eller i bilen.

 

First Beat Livsstillsanalys:

Firstbeat Livsstilsanalys analyserar din återhämtning och hjälper dig känna igen stressfaktorer på arbetet och fritiden. Livsstilsanalysen bedömer sömnens kvalitet och tillräcklighet och hjälper dig hitta lösningar för bättre återhämtning. 

Mycket tyder på att nyckeln till hållbar hälsa är återhämtning, och en stark kropp har förmåga att växla från aktivitet till viloläge snabbare.

Mätningen ger dig unik information om din stress och återhämtning, och kan fungera både som en motivator till livsstilsförändringar eller som ett kvitto på att du lever hållbart!

Läs mer på www.firstbeat.com